Wednesday 10 August 2016

10 PERKARA WAJIB TAHU PELANGGAN-KONTRAKTOR

Pertama, anda perlu mencari kontraktor yang telah melakukan banyak projek dan mempunyai maklum balas positif. Boleh juga minta contoh-contoh kerja yang mereka telah lakukan.

Selain daripada maklum balas, anda juga perlu melihat harga mereka. Jangan dibutakan dengan harga yang rendah kerana ini boleh mengakibatkan kualiti kerja lebih rendah, menipu atau kemungkinan lari.

Jadi, jika anda memilih kontraktor, perkara seterusnya adalah untuk memastikan anda dapat membina hubungan yang baik dengan mereka. Berikut perkara wajib yang perlu anda tahu

🔨TAHU APA YANG ANDA MAHU



Pelikkan ada pelanggan yang tidak tahu apa sebenarnya yang dia mahu. Ini boleh membawa kepada kelewatan binaan, semakan pelan berkali dan salah faham. Sebab itu, adalah penting untuk anda memberitahu kontraktor apa yang benar-benar anda mahukan.
Jika tidak pasti, boleh kumpulkan gambar atau "idea-idea folder" dan jelaskan kepada kontraktor. Sebaik sahaja dipersetujui kedua belah pihak, tiada lagi perubahan dilakukan.


🔨TAHU MENGENAI PROJEK ITU


Tiada isu akan timbul jika anda jelas skop projek, tempoh projek dan setiap terperinci tentang projek. Sebaik sahaja anda faham terutamanya had masa, anda akan bebas daripada kebimbangan.

🔨SETUJU SEBELUM MEMULAKAN


Sebelum projek bermula, pastikan kedua-dua pihak telah bersetuju mengenai segala-galanya termasuk bajet, tempoh, skop kerja dan lain-lain. Maka ia adalah masa menandatangani perjanjian/kontrak. Ia haruslah dipersetujui kedua belah pihak.
Ini jaminan untuk memastikan keselamatan kedua-duanya. Jangan sekali-kali pernah memulakan projek jika perkara tidak jelas.

🔨SETUJU PADA PEMBAYARAN


Wang adalah faktor penting. Sebagai pelanggan, anda perlu membayar kontraktor anda tepat pada masanya berdasarkan bagaimana anda bersetuju untuk memastikan bahawa projek tersebut tidak berhenti.
Ingat! Bayaran anda diperlukan supaya kontraktor boleh membeli bahan, membayar pekerja, pembekal dan lain-lain. Tanpa bayaran, pembinaan tidak akan selesai sekaligus. Jadi, pembayar yang baik akan membayar mengikut apa yang dipersetujui.

🔨IKUT JADUAL KERJA


Projek akan berjalan mengikut jadual. Ia boleh menjadi lebih awal tetapi tidak boleh lewat. Pelanggan perlu membayar mengikut perjanjian kerana bayaran lambat atau tiada bayaran akan menghalang kontraktor  melaksanakan kerja dengan baik kerana kekurangan dana.
Ia adalah tanggungjawab kontraktor untuk mengikuti jadual semasa bertugas.

🔨KERJASAMA DAN BERTIMBANG RASA




Kontraktor adalah seorang manusia dan sebagai pekerja juga. Ini tidak bermakna bahawa hanya kerana anda membayar mereka wang,mereka perlu menjadi hamba. Itulah sebabnya perlu ada timbang rasa.mereka juga mempunyai kehidupan untuk mengharap menjawab panggilan anda setiap masa lebih-lagi lagi selepas waktu pejabat.

🔨MUDAH DIAKSESMUDAH DIDEKATI


Komunikasi adalah satu perkara yang penting terutama apabila satu projek besar sedang berjalan. Mungkin ada ketikanya keputusan besar perlu dibuat pada waktu tertentu dan kontraktor perlu mendapatkannya segera.
Oleh itu, anda perlu diakses walaupon hanya melalui panggilan. Jika anda tidak boleh melayan bila-bila masa, anda boleh melantik pengurus projek untuk melakukannya bagi pihak anda.

🔨STICK PADA PELAN RUMAH


Seperti biasa, pelan rumah diperlukan untuk projek. Setiap yang diluluskan pelanggan akan diikuti kontraktor. Pelanggan perlu mengelakkan perubahan fikiran tentang reka bentuk dan lain-lain kerana ini akan membuang masa,usaha, bahan dan wang.
Sebaliknya kontraktor juga perlu mengikuti rancangan sebenar kecuali terdapat perkara yang tidak dapat dielakkan.

🔨MELUAHKAN PENDAPAT SECARA MEMBINA


Cara anda bercakap dan kata-kata anda amat memberi kesan mesej yang anda ingin sampaikan. Apabila menyatakan pendapat katakan dengan baik. Menghornati satu sama lain dan membina setiap masa. Ini perlu bagi kedua pihak. Komunikasi baik akan menjadikan keadaan dan kerja yang baik dan lancar

🔨BERIKAN RUJUKAN KONTRAKTOR DAN MAKLUM BALAS YANG JUJUR



Menunjukkan penghargaan anda untuk kerja baik kontraktor dengan memberi maklum balas yang baik. Ini menggalakkan kontraktor memberi perkhidmatan yang luar biasa kepada pelanggan.
Jika pembinaan rumah anda dilakukan dengan berkesan dan tepat pada masanya dengan kos berpatutan, anda perlu bersyukur kerana ada orang yang membantu membina rumah impian anda.
Sebaliknya kontraktor perlu bersyukur juga mereka dipilih  dan dipercayai untuk berkerja dengan pelanggan.

No comments:

Post a Comment